Ook de pensioenplannen in uw onderneming hebben regelmatig een update nodig.
Bent u reeds klaar voor Employee Benefits 2.0 ?





Eenheidsstatuut

a. Verplichting tot aanleg van het TRAJECTDOSSIER, met weergave van de impact op korte en lange termijn:
i. Iedere onderneming is gehouden tot aanleg van een TRAJECTDOSSIER.
ii. Een plan van aanpak is immers hoogstnoodzakelijk indien uw onderneming verschillende statuten (bedienden/arbeiders) in dienst heeft. Het is raadzaam om de aanpassingen aan uw pensioenplannen stapgewijs door te voeren. Dit zorgt ervoor dat de financiële impact voor de onderneming onder controle blijft en de overgang voor uw werknemers vloeiend verloopt.

b. Risicoanalyse:
De omvorming van uw pensioenplannen naar het eenheidsstatuut is niet geheel zonder risico. Dankzij onze ervaring en expertise, weten we waar de rechtstreekse, maar ook de onrechtstreekse risico’s kunnen liggen. Aangezien uw onderneming uniek is, zijn de risico’s dat ook en vraagt het een grondige analyse om deze duidelijk in kaart te brengen en aan te pakken.

c. Legal:
Gezien het eenheidsstatuut bij wet geregeld is, schakelen wij indien nodig gespecialiseerde juristen/advocaten in om ons bij te staan. Op die manier garanderen we dat elke stap in het proces volledig conform de wet verloopt.

d. Plan van aanpak:
Samen met u maken we een grondig en persoonlijk plan van aanpak op. Dit creëert een duidelijk overzicht wanneer welke actie ondernomen moet worden en door wie. Het plan geeft eveneens inzicht wanneer u welke impact mag verwachten, hetzij op juridisch, organisatorisch of financieel vlak, zodat u in het hele proces nooit voor verrassingen komt te staan. Het plan van aanpak dient als leidraad doorheen het hele proces en heeft als hoofddoel de financiële gezondheid van uw bedrijf behouden of verbeteren.

e. Uitvoering:
Zodra alle parameters in kaart gebracht zijn en het plan van aanpak is opgemaakt, bekommeren wij ons over de uitvoering. Wij zorgen ervoor dat deadlines gehaald en budgetten gerespecteerd worden. Bij elke stap ontvangt u een rapportage over de vooruitgang en indien gewenst verzorgen wij eveneens de communicatie naar en met uw werknemers.





Finance

a. Rendementsgarantie:
De wet heeft een minimale rendementsgarantie ingevoerd. De wet legt aan de inrichter van pensioenplannen de verplichting op om ervoor te zorgen dat de werknemers bij hun pensionering of bij de overdracht van hun reserves na uitdiensttreding minstens de gestorte bijdragen terugkrijgen, gekapitaliseerd aan een wettelijk vastgestelde rentevoet. De wet legt deze verplichting op aan de inrichter en niet aan de pensioeninstelling, dat wil zeggen dat de inrichter een eventueel tekort zal moeten bijpassen. Benefits Consult helpt u om te gaan met deze rendementsgarantie, zodat u niet voor verrassingen komt te staan en de financiële gezondheid van uw bedrijf gewaarborgd blijft.

b. Individuele versus collectieve kapitalisatie:
Bij het inrichten of aanpassen van uw pensioenplannen, dient een onderscheid gemaakt te worden tussen individuele of collectieve kapitalisatie. Beide hebben hun voor- en nadelen en de voorkeur is afhankelijk van uw onderneming. Het is wel belangrijk dat beide formules grondig bekeken worden. Benefits Consult analyseert uw onderneming en helpt u de juiste keuze te maken.

c. Cash Balance:
Een cash balance is een specifiek type groepsverzekering en situeert zich tussen twee andere types, namelijk de zogenaamde “vasteprestatieplannen” en de “vastebijdrageplannen”. Welk type het best bruikbaar is voor uw onderneming en hoe dat te implementeren heeft voor Benefits Consult geen geheimen meer. We geven u graag inzicht in de verschillende mogelijkheden en hun kenmerken om vervolgens, samen met u, de juiste keuze te maken.

d. Optimalisatie en performantie:
Ook uw pensioenplannen hebben regelmatig een update nodig om afgestemd te blijven op uw onderneming. Het is zelfs zo dat een regelmatige optimalisatie van uw pensioenplannen de financiële gezondheid van uw onderneming significant kan verbeteren. Op die manier ontpoppen employee benefits zich van een loutere verloningstechniek tot een strategisch instrument op korte en lange termijn.

e. Plan van aanpak:
Samen met u maken we een grondig en persoonlijk plan van aanpak op ter introductie of ter optimalisatie van uw employee benefits. Dit creëert een duidelijk overzicht wanneer welke actie ondernomen moet worden en door wie. Het plan geeft eveneens inzicht wanneer u welke impact mag verwachten, hetzij op juridisch, organisatorisch of financieel vlak, zodat u in het hele proces nooit voor verrassingen komt te staan. Het plan van aanpak dient als leidraad doorheen het hele proces en heeft als hoofddoel de financiële gezondheid van uw bedrijf behouden of verbeteren.

f. Uitvoering:
Zodra alle parameters in kaart gebracht zijn en het plan van aanpak is opgemaakt, bekommeren wij ons over de uitvoering. Wij zorgen ervoor dat deadlines gehaald en budgetten gerespecteerd worden. Bij elke stap ontvangt u een rapportage over de vooruitgang en indien gewenst verzorgen wij eveneens de communicatie naar en met uw werknemers.





M&A

a. Fusies en overnames:
Een fusie of een overname brengt heel wat opportuniteiten, maar ook risico’s met zich mee. Dit geldt zeker ook voor de employee benefits. De kans is bijna onbestaande dat de betrokken ondernemingen over exact dezelfde pensioenplannen beschikken. Daarom is het uiterst belangrijk dat er bij de fusie of overname ook grondig gekeken wordt naar de employee benefits en hoe deze op een zo elegant mogelijke manier te laten samensmelten.

b. Due Diligence:
Due diligence is uiterst belangrijk bij een fusie of overname. Daarom spenderen experts hier vaak heel veel aandacht aan en ook bij Benefits Consult erkennen we het belang hiervan. We maken daarom graag deel uit van het team dat zich hierover bekommert, omdat we zo een kwaliteitsvolle fusie of overname op gebied van employee benefits kunnen waarborgen.

c. Risico analyse:
Het samensmelten van pensioenplannen is niet geheel zonder risico. Dankzij onze ervaring en expertise, weten we waar de rechtstreekse, maar ook de onrechtstreekse risico’s kunnen liggen. Aangezien uw onderneming uniek is, zijn de risico’s dat ook en vraagt het een grondige analyse om deze duidelijk in kaart te brengen en aan te pakken.

d. Legal:
Gezien er heel wat wetten geschreven staan rond fusies of overnames, schakelen wij gespecialiseerde juristen/advocaten in om ons bij te staan. Op die manier garanderen we dat elke stap in het proces volledig conform de wet verloopt.

e. Plan van aanpak:
Samen met u maken we een grondig en persoonlijk plan van aanpak op om employee benefits van de betrokken ondernemingen te harmoniseren. Dit plan creëert een duidelijk overzicht wanneer welke actie ondernomen moet worden en door wie. Het plan geeft eveneens inzicht wanneer u welke impact mag verwachten, hetzij op juridisch, organisatorisch of financieel vlak, zodat u in het hele proces nooit voor verrassingen komt te staan. Het plan van aanpak dient als leidraad doorheen het hele proces en heeft als hoofddoel de financiële gezondheid van uw bedrijf behouden of verbeteren, ook na de fusie/overname.

f. Uitvoering:
Zodra alle parameters in kaart gebracht zijn en het plan van aanpak is opgemaakt, bekommeren wij ons over de uitvoering. Wij zorgen ervoor dat deadlines gehaald en budgetten gerespecteerd worden. Bij elke stap ontvangt u een rapportage over de vooruitgang en indien gewenst verzorgen wij eveneens de communicatie naar en met uw werknemers.





IAS-IFRS

De normen bepaald door IAS-IFRS zijn strikt en complex. Dat maakt dat dit domein behandeld dient te worden door een actuariaat. Omdat Employee Benefits zeer regelmatig geconfronteerd wordt met deze normen doen we beroep op een vaste actuaris die ons toelaat de kwaliteit naar u toe te garanderen. Het spreekt voor zich dat wij, indien u dat wenst, met evenveel zorg samenwerken met een actuariaat van uw keuze.
Deze aanpak laat ons toe om nationaal en cross border een totaalpakket aan te bieden waarbij kwaliteit en zorg voorop staan.